پژو پارس در دشت با نمای کوه
0

مشخصات فنی ماشین پژو پارس

تاریخچه پژو پارس

ماشین پژو پارس یک خودرو ساخت شرکت ایران خودرو است. این خودرو در دهه ۱۳۷۰ مطابق با دهه ۱۹۹۰ تولید شده و به عنوان یک خودرو ی خانوادگی محبوب در بازار ایران شناخته می‌ شود. پژو پارس در نسخه‌ های مختلفی از جمله ماشین پژو پارس SD و ماشین پژو پارس ELX تولید شده است و معمولاً با موتور های بنزینی موجود در اندازه‌ ها و قدرت‌ های مختلف به فروش می‌ رسد.

لوگو پژو پارس
لوگو پژو پارس

مقایسه انواع پژو پارس

ماشین پژو پارس در چندین نسخه و مدل مختلف تولید شده است. برخی از نسخه‌ ها و تفاوت‌ های ممکن در انواع پژو پارس عبارتند از:

ماشین پژو پارس SD: یک نسخه محبوب با طراحی کلاسیک، مناسب برای استفاده خانوادگی.

ماشین پژو پارس ELX: یک نسخه با امکانات بیشتر، از جمله سیستم تهویه هوا و امکانات راحتی بیشتر.

ماشین پژو پارس LX: نسخه‌ای با تجهیزات ایمنی افزوده شده مانند ABS و EBFD.

در هر نسخه، ممکن است موتور ها، امکانات، و طراحی داخلی به تفاوت‌ های کوچکی برخوردار باشند. برای اطلاعات دقیق‌ تر و مقایسه جزئیات، به مشخصات فنی هر نسخه خاص مراجعه کنید. انتخاب نسخه مناسب بیشتر به نیاز ها و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد.

مطالعه بیشتر درمورد پژو پارس با کلیک بر روی Peugeot Pars ممکن است.

مشخصات کلی ماشین پژو پارس

پژو پارس سال 1386 (طراحی) به عنوان یک خودرو خانوادگی معمولی با مشخصات زیر شناخته می‌ شود:

موتور:

نوع موتور: 4 سیلندر 8 سوپاپه

حجم موتور: 1761 سی سی

نوع تنفس موتور: تنفس طبیعی

نوع انتقال نیرو: دیفرانسیل جلو

حداکثر قدرت: 97 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور: 155 نیوتن متر در 4250 دور در دقیقه

جعبه دنده: 5 دنده دستی

شتاب 0 تا 100: 11 ثانیه

حداکثر سرعت: 190 کیلومتر در ساعت

وزن: 1165 کیلوگرم

اندازه (میلیمتر): 4498 طول – 1704 عرض – 1410 ارتفاع

فاصله بین دو محور: 2670 میلیمتر

مصرف سوخت: 9.1 لیتر در هر صد کیلومتر

حجم باک: 70 لیتر

استانداردها و میزان آلایندگی

استاندارد آلایندگی: یورو 3

امکانات و تجهیزات

کیسه هوا راننده

سیستم صوتی با بلندگوی عقب

سیستم ترمز ABS و توزیع نیروی ترمز EBD

امکانات دیگر:

  • چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، آینه‌های جانبی برقی با راهنما
  • کلیدهای کنترلی روی فرمان، قفل میکروسوئیچی درب‌ها، تهویه مطبوع اتوماتیک و …
پژو پارس سفید نمای سه رخ

طراحی و بدنه ماشین پژو پارس

پژو پارس دارای طراحی کلاسیک و خانوادگی است. بدنه آن از جنس فلز با استفاده از تکنولوژی‌ های مدرن ساخته شده و دارای خطوط ساده و انسداد های متعادل است. نمای خارجی این خودرو شامل المان‌ هایی نظیر چراغ‌ های جلو و عقب، کاپوت، و شبکه مشی جلویی است.

در داخل، دیزاین محیط اتومبیل نیز به سادگی و کاربردی بوده و از جنس مواد با کیفیت استفاده شده است. فضای داخلی این خودرو مناسب برای استفاده خانوادگی و راحتی سواران است. این خودرو در نسخه‌ های مختلف ممکن است امکانات مختلفی نظیر سیستم صوتی، تهویه هوا، و سیستم‌ های ایمنی ارائه دهد.

بررسی ماشین پژو پارس از لحاظ موتوری

پژو پارس با موتور های بنزینی مختلف در دسترس است. این موتور ها معمولاً از نوع چهار سیلندر و با اندازه‌ ها و قدرت‌ های مختلف موجودند. عملکرد موتور های پژو پارس به طور کلی مناسب برای مسائل شهری و مسافرت‌ های روزمره است.

هر نسخه ممکن است از سیستم‌ های بهبود یافته جهت بهبود کارایی سوخت و کاهش انتشارات استفاده کند. مصرف سوخت و عملکرد موتور ها ممکن است بسته به مدل و سال تولید متغیر باشد. برای اطلاعات دقیق‌ تر، به مشخصات فنی نسخه مورد نظر مراجعه کنید.

نمای داخلی پژو پارس

سیستم الکتریکی پژو پارس

سیستم الکتریکی ماشین پژو پارس شامل یک سری اجزا و ویژگی‌ ها است که برای عملکرد مختلف خودرو لازم است. این اجزا عبارتند از:

سیستم روشنایی: شامل چراغ‌ های جلو و عقب، چراغ‌ های ترمز، و سیگنال‌ های چراغ راهنما.

سیستم شارژ و استارت: برای ارائه انرژی الکتریکی به موتور و شارژ باتری.

سیستم صوتی: شامل رادیو، پخش CD یا MP3 و بلندگو ها.

سیستم تهویه هوا: کنترل دما و جریان هوا در داخل خودرو.

سیستم ایمنی الکتریکی: ایمنی هوشمند شامل ABS (سیستم ترمز ضد قفل) و EBFD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمیم شده).

این اجزا با استفاده از سیم‌ ها و قطعات الکتریکی مختلف به یکدیگر متصل اند و تشکیل یک سیستم جامع الکتریکی را می‌ دهند که برای عملکرد صحیح و ایمن خودرو ضروری است.

پژو پارس نمای روبرو

سرویس دوره ای ماشین پژو پارس

سرویس دوره‌ای پژو پارس عمدتاً شامل چندین مرحله و اقدام می‌ شود:

تعویض روغن و فیلتر ها: این شامل تعویض روغن موتور، روغن گیربکس (در صورت لزوم) و تعویض فیلتر های هوا و روغن می‌ شود.

بررسی سیستم ترمز: این بررسی شامل بررسی وضعیت دیسک‌ ها، صفحه‌ ها، و سیستم ترمز ABS ممکن است باشد.

بررسی سیستم تعلیق: بررسی وضعیت سیستم تعلیق شامل چک کردن شوک‌ ها، فنر ها و قطعات مرتبط با تعلیق خودرو.

بررسی سیستم الکتریکی: این بررسی ممکن است شامل بررسی باتری، سیستم‌ های روشنایی و سیستم‌ های الکتریکی دیگر باشد.

بررسی گاز های خروجی: اندازه‌ گیری و بررسی میزان گاز های خروجی از سیستم‌ های تخلیه.

تنظیم چرخ‌ ها و چک کردن لاستیک‌ ها: بررسی فشار و شرایط لاستیک‌ ها، تنظیم چرخ‌ ها و چک کردن سایر قطعات مرتبط با چرخ.

هر چهار تا شش ماه یک بار یا بر اساس تعیینات تولید کننده، خودرو باید به کارگاه معتبری برای انجام این سرویس‌ ها برود. این اقدامات به حفظ عملکرد بهینه و ایمنی خودرو کمک می‌ کنند.

آشنایی کامل با نحوه مراقبت از خودرو با مطالعه ی معرفی 7 عنوان مهم در سرویس دوره ای خودرو میسر می شود.

پژو پارس مسی رنگ با رینگ های پنج پر در جاده جنکلی

ارتقا و تیونینگ ماشین پژو پارس

ارتقا و تیونینگ خودرو ها ممکن است برای بهبود عملکرد و ظاهر خودرو جذاب باشد، اما برخی نکات را باید در نظر گرفت:

تعویض قطعات با موارد معتبر: اگر قصد تعویض قطعاتی نظیر روغن موتور، فیلتر ها یا لاستیک‌ ها را دارید، از قطعات معتبر و با کیفیت استفاده کنید.

توجه به قوانین و مقررات: در بسیاری از کشور ها، تغییرات زیاد در عملکرد موتور و سیستم‌ های خودرو به مقررات محلی تحت پوشش نیاز دارد. پیشنهاد می‌ شود قبل از هر تغییری، قوانین محلی را بررسی کنید.

تعادل بین عملکرد و استهلاک سوخت: ارتقا هایی که عملکرد را بهبود می‌ بخشند ممکن است همراه با افزایش مصرف سوخت باشند. این تعادل را در نظر بگیرید.

تنظیمات تیونینگ: تغییرات در تنظیمات موتور، گیربکس، یا سیستم تعلیق ممکن است نیاز به تخصص داشته باشد. ترجیحاً از متخصصان ماهر و تخصصی در این زمینه استفاده کنید.

نگهداری و تعمیرات دوره‌ای: پس از ارتقا، نیاز به نگهداری دقیق و تعمیرات دوره‌ای برای حفظ عملکرد بهینه دارید.

به یاد داشته باشید که هر تغییری که به خودرو اعمال می‌ شود، ممکن است تأثیرات غیرمنتظره‌ای داشته باشد.

مقایسه پژو پارس بنزینی و گازسوز

پژو پارس در دو نوع بنزینی و گازسوز (CNG) تولید شده است. در زیر به برخی ویژگی‌ های هر نوع اشاره می‌ شود:

پژو پارس بنزینی:

موتور: موتور های بنزینی ماشین پژو پارس معمولاً از نوع چهار سیلندر است و با اندازه‌ ها و قدرت‌ های مختلف در بازار قابل دسترس هستند.

مصرف سوخت: مصرف سوخت موتور های بنزینی معمولاً بیشتر از مدل‌ های مشابه گازسوز است.

تانک بنزین: خودرو های بنزینی دارای تانک بنزین بوده و تعمیرات و خدمات آن‌ ها معمولاً در کل کشور راحت‌ تر قابل دسترس هستند.

معرفی 7 عنوان مهم در سرویس دوره ای خودرو

پژو پارس گازسوز (CNG):

موتور گازسوز: خودرو های گازسوز پژو پارس توانایی استفاده از گاز طبیعی فشرده (CNG) را دارند. این خودرو ها معمولاً با یک سیستم CNG اضافی به موتور بنزینی اصلی همراه هستند.

مصرف سوخت: خودرو های گازسوز معمولاً دارای مصرف سوخت پایین‌ تری نسبت به نسخه‌ های بنزینی هستند، اما توجه به هزینه و دسترسی به CNG در منطقه مهم است.

تانک گازسوز: این خودرو ها دارای تانک گازسوز هستند که نیاز به تخصیص مکان خاصی در بخش بارگیری دارند.

هر کدام از این نسخه‌ ها مزایا و معایب خود را دارند، و انتخاب بین آن ها بستگی به نیاز ها و ترجیحات شما دارد.

پژو پارس سفید رنگ عکس شرکتی

امکانات تیونینگ ماشین پژو پارس

تیونینگ یک فرایند است که به وسیله آن، عملکرد، استحکام و ظاهر یک خودرو بهبود می‌ یابد. امکانات تیونینگ پژو پارس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تیونینگ موتور:

  • افزایش قدرت و گشتاور موتور

تعویض قطعات موتوری مانند: هدر، کام‌ شافت، و وسایل دیگر

تیونینگ سیستم تعلیق:

  • نصب سیستم‌ های تعلیق عالی‌ تر یا قطعات پیشرفته تر
  • تنظیم ارتفاع خودرو

تیونینگ ترمز:

  • نصب سیستم ترمز عالی‌ تر یا دیسک‌ های بزرگتر
  • استفاده از لوله‌ ها و سیستم‌ های ترمز پیشرفته

تیونینگ دستگاه‌ های جلویی:

  • نصب چراغ‌ ها یا گریل‌ های جلو با طراحی‌ های خاص
  • استفاده از برچسب‌ ها و دکوراسیون‌ های خودرو

تیونینگ داخلی:

  • ارتقاء سیستم صوتی
  • تعویض صندلی‌ها یا کفپوش‌ها با مواد با کیفیت بالا
  • نصب دسته‌ ها و سایر تجهیزات داخلی با طراحی‌ های خاص

تیونینگ دستگاه‌ های عقب:

  • نصب چراغ‌های خلفی با طراحی‌های جدید
  • تغییر دیفیوزر و لبه‌ های عقب

تیونینگ تعلیق عقب:

  • نصب سیستم‌ های تعلیق اسپرت یا قطعات پیشرفته تر

تیونینگ دینامیک خودرو:

  • تنظیم پارامتر های نرم‌افزاری مانند مپ موتور
  • استفاده از تجهیزات بهینه‌ سازی مصرف سوخت

لطفاً توجه داشته باشید که هر تغییری در خودرو باید با دقت و با توجه به قوانین محلی و ایمنی انجام شود. همچنین، برخی از این تغییرات ممکن است تأثیرات بر گارانتی خودرو داشته باشد، بنابراین قبل از هر تغییر، مشورت با تعمیر کاران متخصص و شناخته شده مهم است.

بررسی نیسان سنترا از 3 دیدگاه

پژو پارس سفید در جاده جنگلی

ارتقا موتور پژو پارس

ارتقا موتور یک فرایند پیچیده است که نیاز به دقت و تخصص دارد. این فرایند ممکن است شامل تغییرات در اجزا مختلف موتور و سیستم‌ های مرتبط با آن باشد. در زیر توضیحاتی در مورد احتمالاتی که در ارتقا موتور ماشین پژو پارس ممکن است اعمال شود، آورده شده است:

تعویض یا تیونینگ سیستم تنفس:

  • نصب سیستم تنفس باز یا فیلتر های هوای باز و بهبود یافته
  • تنظیمات مجدد سیستم تنفس موتور

تغییرات در سیستم انتقال نیرو:

  • نصب دیفرانسیل با نسبت تراکم بالا
  • استفاده از گیربکس‌ ها و شانه‌ های با کیفیت بالا
  • تعویض شانه‌ ها یا گیربکس با نسخه‌ های باز نگری شده

تغییر در اجزا داخلی موتور:

  • نصب کام‌ شافت با پروفایل‌ های تغییر یافته
  • تغییر در سر سیلندر ها، پیستون‌ ها و سایر اجزا داخلی موتور
  • افزایش حجم موتور با استفاده از سیلندر های بزرگتر یا تغییرات در استخراج

تنظیم مجدد نرم‌افزار موتور:

  • نصب نرم‌افزار های تنظیمی برای بهبود عملکرد موتور
  • تنظیم پارامتر های نرم‌افزاری بر اساس نیاز ها

تعویض سیستم ترمز و تعلیق:

  • نصب سیستم‌ های ترمز پیشرفته یا دیسک‌ های بزرگتر
  • تغییر در سیستم تعلیق با استفاده از قطعات با کیفیت بالا

تعویض سیستم‌ های سوخت:

  • نصب سیستم تزریق سوخت بهبود یافته
  • تغییر در سیستم‌ های تامین سوخت

همچنین، مهم است که قبل از هر تغییری در موتور، مشورت با تعمیر کاران ماهر و متخصص صورت گیرد. همچنین توجه به قوانین و مقررات محلی مرتبط با تغییرات در خودرو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

پژو پارس ۶ در

خودرو پژو پارس، یکی از خودروهای محبوب در ایران است و در ردیف خودروهایی مانند پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که این خودرو از سال ۸۷ تا ۸۸ به صورت ۶ درب تولید شده است.

پژو پارس 6 درب سفید

آشنایی با سایر برند ها و نکات مربوط به نگهداری خودرو ها در صفحه خودرو برای شما فراهم شده است.

اشتراک گذاری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل