مشتریان شرکت پست جمهوری اسلامی ایران میتوانند با استفاده از کد رهگیری، مرسولههای پستی خود را از طریق سامانه tracking.post.ir پیگیری کنند. همچنین، برای پیگیری مرسولات سازمانی، افراد میتوانند با وارد کردن اطلاعاتی مانند کد ملی در سامانه najatracking.post.ir، وضعیت بستههای خود را مشاهده کنند.
علاوه بر این، شرکت پست امکانات دیگری را نیز برای تسهیل پیگیری مرسولات فراهم کرده است. کاربران میتوانند با نصب اپلیکیشن موبایل شرکت پست، به راحتی و در هر زمان از وضعیت بستههای خود مطلع شوند. همچنین، امکان دریافت اطلاعیههای خودکار از طریق پیامک یا ایمیل نیز وجود دارد که به کاربران این امکان را میدهد تا بهروز و آگاه باقی بمانند.
اداره پست با ارائه روشهای متنوع، امکان پیگیری مرسولات پستی را برای مشتریان خود فراهم کرده است. گیرندگان میتوانند تا زمان تحویل بسته، چه از طریق پست پیشتاز و چه از طریق پست عادی، به آسانی وضعیت مرسوله خود را پیگیری کنند. در صورتی که گیرنده با این پرسش مواجه شود که بسته پستی من کجاست، باید کد رهگیری مرسوله را از فرستنده بسته دریافت کند. این خدمات به ویژه در دنیای امروز که خریدهای اینترنتی رواج یافته، بسیار مفید و کاربردی است.
مشتریان به راحتی میتوانند جزئیات بسته پستی خود را مشاهده کنند. این جزئیات شامل تاریخ و ساعت دقیق دریافت و پذیرش بسته توسط اداره پست، وزن بسته، هزینه ارسال، اسامی فرستنده و گیرنده، و مهمترین آنها، مشاهده آخرین وضعیت مکانی مرسوله تا زمان رسیدن به مقصد است. برای پیگیری مرسوله پستی، متقاضیان باید با سامانه و نحوه مشاهده وضعیت بسته پستی آشنایی داشته باشند.
در ادامه این مقاله دیجی کورو، قصد داریم به نحوه ورود به سامانه رهگیری مرسولات پستی tracking.post.ir و پیگیری مرسوله پستی و پست پیشتاز از طریق کد رهگیری بپردازیم. همچنین، پیگیری مرسوله با استفاده از کد ملی، بارکد، نام خانوادگی، شماره موبایل، پیامک و حتی کد USSD را بررسی خواهیم کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با ما همراه باشید.
مقاله کاربردی: چگونه سهام عدالت خود را بفروشیم
سایت پیگیری مرسولات پستی
مشتریان اداره پست برای پیگیری بستههای پستی خود، باید به سایت زیر مراجعه کنند تا وارد سامانه رهگیری مرسولات پستی شوند. این سایت امکانات لازم برای پیگیری وضعیت بستههای پستی را فراهم میکند و به مشتریان این امکان را میدهد که با وارد کردن کد رهگیری مرسوله، اطلاعات مربوط به وضعیت و مکان فعلی بسته را بدست آورند.
آموزش استفاده و ورود به سامانه پیگیری مرسوله پستی tracking.post.ir
سامانه رهگیری مرسولات شرکت ملی پست وظیفه ثبت و درج اطلاعات لحظه به لحظه جابهجایی مرسولات پستی مشتریان را بر عهده دارد. مشتریان، در صورت مواجه شدن با این سوال که بسته پستی من کجاست و کی به دست من می رسد، میتوانند بدون مواجه شدن با مشکل، از طریق سامانه رهگیری مرسولات پستی، مرسوله خود را پیگیری کنند. این قسمت از مطلب به بیان مراحل ورود به سامانه رهگیری مرسولات پستی tracking.post.ir اختصاص داده شده است.
برای ورود به سامانه رهگیری مرسولات پستی، ابتدا باید نشانی tracking.post.ir را در مرورگر خود جستجو کنید و مطابق با تصویر زیر به صفحه اصلی این سایت وارد شوید.
مراحل پیگیری مرسوله پستی:
- ورود به سایت: در مرورگر خود آدرس tracking.post.ir را وارد کرده و به صفحه اصلی سایت هدایت شوید.
- وارد کردن کد رهگیری: در صفحه اصلی، در داخل کادر سفید رنگ، شماره مرسوله خود را وارد کنید.
- جستجو: از علامت ذرهبین زرد رنگ برای جستجو استفاده کنید تا اطلاعات مربوط به مرسوله شما نمایش داده شود طبق تصویر زیر به صفحه بعد منتقل خواهید شد.
علاوه بر سامانه رهگیری مرسولات شرکت ملی پست، سایت پلیس راهور ۱۲۰ نیز این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده است. در صورت مواجه شدن با سوال بسته پستی من کجاست، کاربران میتوانند ارسال برخی مرسولات پستی نظیر گواهینامه و پاسپورت را نیز از طریق این سامانه پیگیری کنند.
این سامانهها با هدف تسهیل و سرعت بخشیدن به فرآیند پیگیری مرسولات پستی طراحی شدهاند و به کاربران این امکان را میدهند که به راحتی و با وارد کردن اطلاعات لازم، از وضعیت لحظهای مرسولههای خود مطلع شوند.
مطلب آموزشی: آموزش ثبت نام یارانه جدید و معیشتی 1403
رهگیری مرسوله پستی از طریق کد رهگیری
در بخشهای قبلی، نحوه ورود به سامانه رهگیری مرسولات پستی را توضیح دادیم و بیان کردیم که متقاضیان میتوانند با مراجعه به نشانی tracking.post.ir به این سایت دسترسی پیدا کنند. زمانی که فرستنده بسته پستی را تحویل اداره پست میدهد، یک کد رهگیری 24 رقمی به مرسوله تعلق میگیرد که گیرنده میتواند با استفاده از آن، در هر ساعتی از شبانهروز وضعیت مرسوله خود را مشاهده کند.
مراحل پیگیری مرسوله پستی:
- ورود به سایت: آدرس tracking.post.ir را در مرورگر خود وارد کرده و به صفحه اصلی سایت بروید.
- وارد کردن کد رهگیری: کد رهگیری 24 رقمی را در کادر سفید رنگ وارد کنید.
- جستجو: بر روی علامت زرد رنگ جستجو کلیک کنید تا وضعیت بسته پستی شما نمایش داده شود.
پیگیری مرسوله پستی سازمانی:
برای پیگیری مرسوله پستی سازمانی، به آدرس najatracking.post.ir مراجعه کنید. سپس مراحل زیر را دنبال نمایید:
- انتخاب نوع سند: نوع سند مربوطه را انتخاب کنید.
- وارد کردن اطلاعات: اطلاعات مورد نیاز نظیر شماره سیم کارت برای پیگیری مرسوله سیم کارت، شماره ملی برای رهگیری گذرنامه و… را وارد کنید.
- جستجو: با کلیک بر روی دکمه جستجو، وضعیت مرسوله سازمانی خود را مشاهده کنید.
توجه داشته باشید که کد رهگیری باید دقیقاً 24 رقمی باشد و در صورت وارد کردن اشتباه اعداد، نتیجهای نمایش داده نخواهد شد. در پیگیری مرسوله سازمانی نیز، باید اطلاعات وارد شده متناسب با نوع سند باشد تا بتوانید به درستی وضعیت مرسوله خود را پیگیری کنید.
این سامانهها به شما این امکان را میدهند که به راحتی و در هر زمانی از شبانهروز، به اطلاعات دقیق و بهروز مرسولههای خود دسترسی پیدا کنید و از وضعیت آنها مطلع شوید.
پیگیری مرسوله پستی پیشتازبا کد رهگیری
مرسوله پستی پیشتاز به بستههایی اطلاق میشود که به صورت سفارشی ارسال میشوند و تمامی مراحل پستی مانند پذیرش، بستهبندی، توزیع و تحویل آن به گیرنده با سرعت بیشتری نسبت به پست عادی انجام میگیرد. این بستهها معمولاً طی دو الی سه روز کاری به مقصد میرسند.
پیگیری مرسوله پستی پیشتاز:
برای پیگیری مرسوله پستی پیشتازبا کد رهگیری، باید همان روشی که برای پیگیری مرسولات عادی استفاده میشود را دنبال کنید. به این معنا که:
- ورود به سایت: نشانی tracking.post.ir را در مرورگر خود وارد کنید.
- وارد کردن کد رهگیری: کد رهگیری 24 رقمی مرسوله را در کادر مربوطه وارد کنید.
- جستجو: بر روی علامت زرد رنگ جستجو کلیک کنید تا وضعیت بسته پستی خود را مشاهده کنید.
تفاوت مرسوله پستی پیشتاز و عادی:
تفاوت اصلی بین مرسوله پستی پیشتاز و عادی در زمان تحویل آن به گیرنده است. مرسولههای پیشتاز سریعتر به مقصد میرسند، اما نحوه پیگیری هر دو نوع مرسوله یکسان است و با وارد کردن کد رهگیری در سایت tracking.post.ir انجام میشود.
پیگیری مرسوله پستی با کد ملی
در قسمتهای قبل، به مراحل و نحوه ورود به سامانه رهگیری مرسولات پستی پرداخته و توضیحات لازم را در خصوص پیگیری مرسوله پستی عادی و پیشتاز از طریق کد رهگیری ارائه کردهایم. در این بخش از مطلب، قصد داریم نحوه پیگیری مرسوله پستی با استفاده از کد ملی در سایت پست را توضیح دهیم.
سایت پست به آدرس post.ir توسط شرکت ملی پست راهاندازی شده و خدمات متنوعی از جمله پیگیری ارسال انواع مرسولات پستی را به کاربران ارائه میدهد. برای پیگیری مرسوله پستی از طریق سایت پست، ابتدا باید آدرس این سامانه به نشانی post.ir را در مرورگر خود وارد کرده و طبق تصویر زیر، وارد صفحه اصلی سایت شوید. پس از آن، متقاضی باید گزینه “رهگیری مرسوله” را از صفحه اصلی انتخاب کند.
پس از انتخاب این گزینه، صفحهای مشابه تصویر زیر برای کاربر نمایش داده میشود که در واقع نشانی آن tracking.post.ir است و از شخص میخواهد کد رهگیری 24 رقمی را در این بخش وارد کند. بنابراین، امکان رهگیری مرسوله پستی از طریق کد ملی در سایت tracking.post.ir وجود ندارد.
علاوه بر مرسولات عادی، امکان رهگیری مرسولات سازمانی نیز از طریق سایت post.ir فراهم است. برای این منظور، فرد باید از بخش خدمات پستی این سایت، گزینه “رهگیری مرسولات سازمانی” را انتخاب کند.
به علاوه از مرسولات عادی، امکان پیگیری ارسالهای سازمانی نیز از طریق وبسایت post.ir فراهم است. به منظور این کار، کاربر باید از بخش خدمات پستی این وبسایت، گزینه “رهگیری و یا پیگیری ارسالهای سازمانی” را انتخاب نماید.
پس از انتخاب این گزینه، کاربر به سایت najatracking.post.ir هدایت میشود. در این صفحه، او میتواند با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، منطبق بر نوع سند خود، ردیابی ارسالهای سازمانی را انجام دهد.
در این بخش، کاربر تنها برای برخی از ارسالهای سازمانی مانند گذرنامه، گواهینامه و نظام وظیفه میتواند از پیگیری مرسوله با استفاده از کد ملی استفاده کند. بنابراین، ردیابی ارسالهای پستی با استفاده از کد ملی از وبسایت پست فقط برای برخی از ارسالهای سازمانی ممکن است و برای همه بستههای پستی امکان پذیر نیست.
پیگیری مرسوله پستی از طریق بارکد
یکی از سوالات پرتکراری که مطرح میشود، این است که آیا امکان پیگیری مرسوله پستی از طریق بارکد وجود دارد یا خیر؟ و در صورت مثبت بودن پاسخ، نحوه و مراحل آن چگونه است؟
باید گفت که در حال حاضر، افراد قادر به پیگیری وضعیت مرسوله پستی خود از طریق بارکد نیستند و نمیتوانند با استفاده از بارکد پستی، وضعیت بسته پستی خود را مشاهده کنند.
اما، برخی شرکتهای پستی مانند تیپاکس، امکان پیگیری مرسوله پستی از طریق بارکد را فراهم کردهاند. برای این کار، متقاضیان باید به وبسایت شرکت پستی مربوطه مراجعه کرده و با وارد کردن شماره بارکد در قسمت پیگیری مرسولات، وضعیت مرسوله پستی خود را مشاهده کنند.
بیشتر بخوانید: نحوه ثبت نام و استفاده کالا برگ الکترونیکی
پیگیری مرسوله پستی با نام خانوادگی
در بخشهای قبل، به پیگیری مرسوله پستی از طریق سایت پست، بارکد و کد ملی پرداخته و بیان کردهایم که افراد میتوانند با استفاده از کد رهگیری 24 رقمی، به راحتی بسته پستی خود را از سایت tracking.post.ir پیگیری کنند. اکنون، در این قسمت از مطلب، قصد داریم به توضیح پیگیری مرسوله پستی با نام خانوادگی بپردازیم.
در مورد این که آیا امکان پیگیری مرسوله پستی با نام خانوادگی وجود دارد یا خیر؛ باید بیان کنیم که در حال حاضر، سامانهای برای مشاهده وضعیت مرسوله پستی تنها با استفاده از نام خانوادگی وجود ندارد و افراد نمیتوانند فقط با وجود نام خانوادگی، مرسوله پستی را رهگیری کنند.
دلیل این امر، آن است که نام خانوادگی، جزو اطلاعات عمومی افراد است که به راحتی قابل دسترسی است و حتی ممکن است چندین فرد نام خانوادگی یکسان داشته باشند، که این موضوع باعث مشکلات و سختیهایی در پیگیری مرسوله پستی با نام خانوادگی میشود. به همین دلیل، افراد برای پیگیری مرسوله پستی باید از روشهای دیگری مانند استفاده از کد رهگیری استفاده کنند.
پیگیری مرسوله پستی با شماره موبایل
در خصوص پیگیری مرسوله پستی با شماره موبایل، باید بیان شود که این روش تنها برای پیگیری مرسولات سازمانی با استفاده از سیمکارت مورد استفاده قابل استفاده است و فرد نمیتواند برای پیگیری مرسولات عادی یا بستههای سازمانی غیرسیمکارت، از شماره موبایل استفاده کند.
برای پیگیری مرسوله پستی با شماره موبایل، شخص باید در مرورگر خود، نشانی سایت najatracking.post.ir را وارد کرده و به صفحه اصلی این سایت وارد شود.
در این قسمت، شخص باید نوع سند خود را برای رهگیری سیمکارت انتخاب کرده و سپس با مشخص کردن نوع اپراتور، شماره موبایل یا سیمکارت را بدون صفر وارد کند. در نهایت، با وارد کردن عبارت امنیتی و انتخاب گزینه “جستجو”، میتواند مرسوله خود را با شماره موبایل پیگیری کند.
رهگیری مرسوله پستی از طریق پیامک
شرکت ملی پست برای راحتی مشتریانی که به اینترنت دسترسی ندارند، امکان پیگیری مرسولههایشان از طریق پیامک را فراهم کرده است.
برای رهگیری مرسوله پستی از طریق پیامک، کافیست حرف R را در متن یک پیام جدید وارد کرده و کنار آن کد 24 رقمی مرسوله خود را وارد نمایید. سپس، این متن را به شماره 2000441 ارسال کنید.
ضمن اینکه شرکت ملی پست امکان پیگیری مرسولات از طریق پیامک را فراهم کرده است، باید این نکته مهم را نیز ذکر کرد که این شرکت پیامکهای خود را تنها با سرشماره 500040193 به مشتریان ارسال میکند. ارسال هرگونه پیامکی با عنوان پست یا پستچی کلاهبرداری است و کاربران باید به محتوای آن پیامکها توجه نکنند.
پیگیری مرسوله پستی با کد USSD
یکی از روشهای دیگر برای پیگیری مرسولات پستی، استفاده از کد USSD است. با شمارهگیری کد #110*، میتوانید بدون نیاز به مراجعه به وبسایت، مرسولههای خود را پیگیری کنید.
ابتدا پس از وارد کردن کد، گزینه “انتخاب گزینه در دست اقدام” را انتخاب کنید. سپس، گزینه “پیگیری 10+” را انتخاب کنید و در نهایت، گزینه “مدارک مورد نیاز” را انتخاب کنید. پس از ثبت اطلاعات، با استفاده از کد رهگیری پستی، میتوانید اطلاعات مربوط به وضعیت مرسوله پستی را مشاهده کنید.
در ورود به سامانه رهگیری، در دو بخش اطلاعات مورد نیاز به شما نمایش داده میشود. برای مثال، اگر بستهای را از یک فروشگاه آنلاین سفارش دادهاید و کد 24 رقمی آن را وارد کنید، در بخش سمت راست اطلاعات مربوط به مرسوله نوشته میشود، مثلاً “مرسوله جهت توزیع تحویل نامه رسان شده است” و موقعیت دقیق نیز در کنار آن نمایش داده میشود.
خدماتی که سامانه پیگیری مرسوله پستی انجام می دهد
شرکت ملی پست به منظور آسانتر کردن فرایند ارسال و پیگیری مرسولات پستی، اطلاعات دقیق و کاملی را به کاربران خود ارائه میدهد. بنابراین، بهجز مشاهده مرسوله پستی، میتوانید از اطلاعات زیر نیز باخبر شوید:
۱. اطلاعات جزئی از موقعیت مکانی دقیق بسته پستی
۲. اطلاعات درباره ساعات و تاریخهای دریافت و ارسال بسته توسط ادارات پست در مناطق مختلف
۳. وزن دقیق بسته پستی
۴. مشخصات گیرنده و فرستنده
۵. هزینه پستی
۶. اطلاع از نوع سرویس (پیشتاز یا عادی)
این خدمات بهمنظور تسهیل فرایند ارسال و پیگیری مرسولات پستی در نظر گرفته شده است.
جمع بندی:
با توجه به اطلاعات ارائه شده، میتوان نتیجه گرفت که شرکت ملی پست از طریق ارائه خدماتی هوشمندانه و جامع، فرایند ارسال و پیگیری مرسولات پستی را برای مشتریان خود آسانتر کرده است. این اطلاعات شامل جزئیات موقعیت مکانی بسته، ساعات و تاریخهای دریافت و ارسال، وزن بسته، اطلاعات گیرنده و فرستنده، هزینه پستی و نوع سرویس موردنظر میباشد. این اقدامات باعث افزایش رضایتمندی مشتریان و بهبود کیفیت خدمات پستی میگردد.
سوالات متداول پیگیری مرسوله پستی
چه خدماتی توسط شرکت ملی پست برای مشتریان ارائه میشود؟
شرکت ملی پست خدماتی هوشمندانه از جمله پیگیری مرسولات پستی، ارائه مشخصات مکانی بسته، ساعات دریافت و ارسال، وزن بسته، اطلاعات گیرنده و فرستنده، هزینه پستی و نوع سرویس را برای مشتریان فراهم میکند.
چگونه میتوان برای پیگیری مرسوله پستی از خدمات شرکت ملی پست استفاده کرد؟
مشتریان میتوانند با استفاده از وبسایت با کد رهگیری، پیامک، کد USSD یا شماره تلفن، مرسولات پستی خود را پیگیری کنند.
آیا شرکت ملی پست خدمات پیگیری مرسوله پستی از طریق پیامک را فراهم میکند؟
بله، شرکت ملی پست امکان پیگیری مرسولات از طریق پیامک را با ارسال کد *110# و وارد کردن کد رهگیری بزودی فراهم میکند.
چه اطلاعاتی از طریق خدمات پستی در دسترس مشتریان قرار میگیرد؟
اطلاعاتی مانند جزئیات مکانی بسته، ساعات دریافت و ارسال، وزن بسته، مشخصات گیرنده و فرستنده، هزینه پستی و نوع سرویس قابل دسترسی است.
اگر تجربه یا مطلبی می دانید که این مقاله را کامل تر می کند در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید و بخش آموزشی را با مطالعه کنید.
عالی بود ممنون
با سلام احترام
خوشحالیم مورد توجهتون قرار گرفته